نمازی سرشار از نیاز
یک دنیا معنا
لینک دوستان

از کتاب پرتویی از اسرار نماز اقای قرائتی


عبّودیت نه عبادت
پرستش و اطاعت ظاهری ، اگر بدون تسلیم و پذیرش قلبی باشد، بی ارزش است . ((بنده )) باید تسلیم محض و بی قید و شرط امر ((خدا)) باشد و در برابر فرمان الهی و دین خدا، سلیقه ها و خواسته های شخصی را کنار بگذارد و به نیش و نوش دیگران و خوش آمدن و بد آمدن مردم بی اعتنا باشد. این تسلیم محض و بی چون و چرا بودن ، همان ((عبودیت )) است که فلسفه عبادت است .
ابلیس ، با آن همه سابقه عبادت ، چون روحیه عبودیت نداشت ، در مقابل فرمان خدا درباره سجده بر آدم سرپیچی کرد و مطرود شد.
ریشه استکبار و اعراض مردم از دعوت های انبیاء، آن بوده که حالت تسلیم و عبودیّت نداشتند و تابع خواسته دل بودند.
قرآن می فرماید: ((اّفکلما جآّکم رسول بما لا تهوی اّنفسکم استکبرتم ))
(60) آیا هر گاه پیامبری از طرف خداوند، برای شما قانونی می آورد که مطابق دلخواهتان نبود، تکبّر می ورزید?
در جای دیگر می فرماید: ((فلا وربک لا یومنون بک حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی اّنفسهم حرجا مّما قضیت ویسلموا تسلیما))
(61)
بخدا سوگند، ایمان واقعی به تو نمی آورند، مگر آنگاه که در مشاجرات و نزاعهایشان تورا به داوری بپذیرند و در برابر قضاوت تو، هیچ ناراحت نشوند و تسلیم بی چون و چرای حکم الهی باشند. پس ، عبادتی ارزشمند است که سرچشمه از عبودیّت و تسلیم و رضای انسان داشته باشد. عبادت ، بندگی خدا کردن است ، نه بنده خود و تابع هوس و تمایلات خویش بودن .
هر گاه برای مسلمانان صدر اسلام ، حکم جهاد می آمد، گروهی می گفتند: چرا این فرمان ، مدّتی به تأخیر نیفتاد و حالا فرا رسید? ((لولا اّخرتنآ الی اّجل قریب ))
(62)
در واقعه تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه ، عدّه ای گفتند: چرا? قرآن پاسخ می دهد: ((لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه ))
(63)
تا ببینیم چه کسی پیرو پیامبر است و چه کسی به عقب برمی گردد (و دهن کجی می کند).
نمونه کامل تسلیم و عبودیت را در داستان ابراهیم و اسماعیل : می بینیم ، که هم پدر، مطیع محض دستور خدا است و فرزند را به قربانگاه برده و کارد بر حلقومش می گذارد. و هم اسماعیل ، می گوید: ای پدر، آنچه را که فرمان است انجام بده ((یا ابت افعل ماتومر))
(64)
ابراهیم (ع) نمونه کامل یک بنده مطیع و تسلیم است ، چه در قربانی کردن فرزند، چه در رها کردن هاجر و اسماعیل در بیابان های خشک مکّه ، چه در آمادگی برای افتادن در آتش نمرودیان .

۶۰ بقره ایه ۸۷

۶۱ نساء ایه ۶۵

 ۶۲نساء ایه ۷۷

۶۳ بقره ایه ۱۴۳

۶۴ صافات ایه ۱۰۲

 

[ شنبه ۱٩ امرداد ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

سلام . شکوفه نجفی دبیر زبان انگلیسی دبیرستان دکتر شیرازی در شهر جهرم هستم. به وبلاگ من خوش آمدید. نظر یادتون نره....
موضوعات وب
آرشيو مطالب
صفحات اختصاصی
امکانات وب

آمار وبلاگ

    .

    <


☼ ساخت کد صوتی مهدوی برای وبلاگ ☼